zaterdag 31 oktober 2009

Essaouira

Het uitklaren in El Jadida ging soepeltjes en "kostte" niets extra! Alhoewel we moesten wel 2 nachten afrekenen, want we waren tenslotte 25 uur gebleven! We kwamen om 9.00 uur aan en gingen om 10.00 uur de volgende dag weer weg, dus ja, welgeteld is dat 25 uur! Mag ik even afrekenen meneer? Er stond niet veel wind, maar wel een oceaan deining, maar Baaf en ik weer vreselijk aan moesten wennen. Toch maar een pillentje genomen, misschien is het psychisch maar het helpt wel! Om 14.30 uur hebben we de parasailor opgezet. Een machtig zeil en fijn als je voornamelijk voor de wind gaat, ruime wind gaat ook nog wel en tot zo'n knoop of 15-20. Het ging heerlijk en de boot bleef lekker stabiel. Toch vind ik de nacht ingaan wel een beetje spannend, want ik kan de parasailor niet alleen omzetten. Daarbij was overdag ook onze enige electrische lier in de vernieling gedraaid, dus we hadden al een handicap. De wachten hebben we toen maar omgedraaid. Daniel ging van 2.00 tot 5.00 uur uur en toen ik het om 5.00 uur overnam zei Daan nog, de wing is iets toegenomen, maar het zeil staat goed! Okee, ik wilde me ook niet laten kennen, maar mijn toename van wind bleek (later) iets heftiger dan die van Daniel. Daan had tussen de 14-16 knoop wind, ik tussen de 18-22 en dat is al best veel voor een parasailor. Maar het zeil stond goed! Totdat de boot om 7.00 uur 's morgens met 27 knoop wind uit zijn roer liep en de boot zo schuin ging dat Daan inmiddels vanzelf wakker werd........Het volgende uur was werken voor ons samen, we kregen de parasailor met zo'n 27 knoop niet naar beneden......
Het was heftig, maar al met al waren we er toch op tijd bij. Okee, misschien iets te laat, maar daar heb ik dan maar weer van geleerd laten we maar zeggen. Afspraak is, met 20 knoop gaat ie gewoon naar beneden, klaar! De golven en wind bouwden zich op en hoe moesten we binnen lopen in Essaouira? Gelukkig spreekt de "pilot" niet van brekers, dus het moet te doen zijn, maar spannend was het wel! Inmiddels liggen we dus hier in Essaouira en het waait nog steeds erg hard. Wat hebben wij toch met die wind? De "gribfiles" zeg maar de weerberichten die de wind voorspellen, spraken niet van zoveel wind, maar wij hebben of te weinig of teveel wind! We zijn het dorpje ingegaan en het is hier meer toeristisch. Je voelt dat het anders is, mensen zijn gewend aan toeristen dus je bent niet meer de enige.......We hebben super verse vis gegeten en op Baaf na, vinden ook Floris en Katelijne het heerlijk! We hadden nog wel geprobeerd te vissen op zee en hebben ook 2 keer beet gehad, maar we konden ze niet binnen halen.....of eraf gefloept of eraf gegeten!!!!! Vandaag konden we in een soort van marktkraam zelf de vis uitkiezen, garnalen, krab, langoustines, dorades, tongetjes, haai, die ze voor je grillen en serveren met een salade en patat en brood! Het was heerlijk! Toch vind ik zelf de marokkaanse keuken lekkerder, de tajines met groenten en verschillende soorten vlees is echt heerlijk! En weet je, het feit dat ze er geen wijn bij drinken, vind ik niet eens zo erg!

Geen opmerkingen: