donderdag 3 december 2009

Ik ook nog!

Daniel wilde graag een stukje schrijven, maar ik eigenlijk ook wel! Het verbaast me dat er toch steeds weer wat te schrijven is, ook al gebeurd er zo weinig. Natuurlijk wetende dat het thuisfront eigenlijk alleen maar wil weten dat we er nog zijn! 's Nachts blijft het spannend. Vannacht waren er veel wolken, maar ook de bekende volle maan! Die staat er in Nederland en zo rond Sinterklaas natuurlijk ook! Dat hoort ook zo. Op zee is het vooral prettig dat je daardoor om je heen kunt kijken en het niet helemaal pikkedonker is. Dan kun je wel die mooie sterrenhemel zien, als er niet teveel wolken zijn, maar zo'n maantje is ook wel prettig. Er zijn 3 dingen waar ik wel een beetje angst voor heb. Dat is dat 's nachts die walvis plots langs je boot komt opduiken, al hoewel dat natuurlijk een belevenis van grote orde zal wezen, maar ik schrik me al te pletter als er een dolfijn zijn snuit uit het water steekt. Die vliegende vissen zijn gaaf, helaas nog tekort gezien en al die verhalen dat je ze zo 's morgens van je dek moet vegen, hebben wij ook nog niet meegemaakt. Het 2de is die boot met vluchtelingen. Je moet er toch niet aan denken dat je een heleboel mensen hopeloos in zo'n klein bootje zult tegenkomen en dan ook nog 's nachts. Wat moet je doen? Je kunt moeilijk doorvaren, maar je kunt ze ook niet op je boot nemen. Er zijn hier procedures voor, maar het liefst hoop ik ze toch niet te hoeven uitvoeren. En als laatste, toch die vissersboot! In Marokko hadden ze me al schrik aangejaagd door keihard op je af te komen varen, maar die gekke vissersboot die we gisternacht tegenkwamen, begrijp ik ook nog steeds niet. 300 mijl uit de kust. Dat is zo'n 500 km!!!!! Om te vissen????? Geloof jij het? Maar de gedachten die dan allemaal door je hoofd heen spelen, daar wil je niet eens over nadenken. Al die gruwelijkheden in de wereld, gadver! Maar goed dat hoort misschien ook wel weer bij het alleen zijn op zo'n grote zee. Dat nadenken dan he?! Dat mijmeren! Afijn, gelukkig ben ik niet zeeziek geweest, maar iets comfortabeler mag toch ook wel. Het is ook heel leuk om morgen de Brandaan en de Barbarossa weer te zien. Dan kunnen we eindelijk weer eens borrelen!

Geen opmerkingen: