maandag 23 november 2009

La Gomera, de vertrekkershaven

Van Puerto de Morro Jable voeren wij naar Gran Canaria. Dit maal had de pilot het goed. Puerto Mogan was een hele mooie haven. Dus toen wij na een nacht varen, lekker brak aankwamen was de haven vol! We hebben toen geankerd en gewacht op een plaatsje. Dat ankeren beviel heel goed. Eindelijk weer een dag dat je gewoon niets kan doen, behalve school dan, die wanneer kan, iedere dag doorgaat. Daarna zijn we gaan zwemmen in heel, heel helder water. Ik denk dat je wel meters naar beneden kon kijken. Eindelijk konden we onze boot van onder water bekijken. Duikbrillentje op en eronder door duiken. Dit is voor de diehards onder ons hoor, ik zelf durf dat nog net niet! Zo hadden we een hele middag heerlijk in het zonnetje en in het water doorgebracht en dat was een hele tijd geleden. Maar zo einde middag was er nog steeds geen plekje vrij in de haven, dus besloten wij om maar weer door te gaan. Van Gran Canaria naar La Gomera en dat is 76 mijl varen (boot vaart ongeveer 5 mijl per uur). Op een gegeven moment voel je je zo zoekende, net alsof je van camping naar camping rijdt maar alles is vol en je bent wel een beetje klaar met rijden en in dit gevoel varen, dat gevoel had ik ook wel een beetje. Maar goed, we gingen door. Helaas kregen we het toen ook nog behoorlijk voor onze kiezen. Windkracht 6 a 7 met behoorlijke golven. Zeeziekte lag op de loer. Maar ik ging weer plat, met als gevolg dat ik regelmatig een plens zout water in mijn gezicht kreeg. Met 2 zakdoekjes van zeil, klein genuaatje en klein grootzeiltje voeren we met 7 knoop (7 mijl) in het donker stampend over de golven. We besloten om maar iets eerder uit te stappen en op Tenerife te kijken naar een plaatsje in de haven. De pilot adviseerde Puerto de Colon op Tenerife. Die andere havens zouden niet zo vriendelijk zijn voor visitors. Eenmaal in de buurt van Tenerife viel de wind weg en hadden we nog maar 8 knoop wind ipv 33. Dat ging aanmerkelijk een stuk langzamer, maar vonden we eigenlijk niet zo heel erg. Om 3 uur voeren wij Tenerife binnen, alwaar de disco nog luidrustig aan het disco-en was........Maar we vielen lekker in slaap en zouden morgen wel verder kijken. Toen Daniel ons de volgende morgen aanmeldde en wilde betalen, kreeg hij alleen te horen dat er geen paats was, no place sir, no place! Ja maar, we liggen er al en ik wil graag betalen! No place sir! Nou ja, dan wordt het je wel makkelijk gemaakt dus wij op weg naar La Gomera, alwaar de haven voor ons een plaatsje gereserveerd had. Erg aardig! De laatste 20 mijl veel wind maar ook grienden gezien! Hele trage donkerbruine, tja, een dolfijnensoort eigenlijk. En het varen bij daglicht is ook een stuk makkelijker. Dus einde middag kwamen wij eindelijk op La Gomera aan. DE Vertrekkershaven. Vol, druk, maar voelt wel goed. We hebben het gehaald. Vanaf hier gaan wij vertrekken. En dat betekent dat we over aanzienlijk korte tijd het water op gaan en daar voorlopig niet meer vanaf komen. Gek gevoel. Dubbel gevoel. Heel spannend.
De ARC ( Atlantic Rally fot Cruisers) is gisteren vertrokken. Zij steken in groepsverband over. Nu nog voorbereidingen treffen. En hopelijk ergens een internet aansluiting vinden......want die hebben we nog steeds niet!