dinsdag 20 april 2010

Het ontbrekende stuk blog

Vorige week waren we een soort van gevlucht uit Great Bay, Philipsburg. Dat was omdat we ons niet ingeklaard hadden en dus ook niet uitgeklaard. De Modesty, dat bescheiden bootje van 73 foot, werd al een tijdje in de gaten gehouden door de douane (boot) en uiteindelijk ook getackeld om inklaringspapieren te laten zien, die ook Jack niet had. Dat komt ook zo, omdat je denkt dat doe ik dadelijk wel en dadelijk wordt morgen en morgen wordt overmorgen en zodoende hadden we al een paar dagen in het heerlijke Philipsburg gelegen. Nederlands grondgebied, welteverstaan! In Philipsburg kun je je hart ophalen aan elektronica, juwelen en alle soorten kleding. En dat komt goed uit want onze dvd-speler is overleden en daarbij alle 3 de Nintendozen. Zeewater en zonlicht kan schadelijk zijn voor je gezondheid, maar ook voor de duur van je apparaten en dat blijkt wel. Helaas hier nog geen dvd speler op de markt die naast de Amerikaanse dvd's ook andere dvd's kan afspelen, dus we moeten nog even blijven zoeken. Hoezo Amerikaans georiƫnteerd? Er was 1 zaak die ons beloofde volgende week speciale software te kunnen leveren en ook dat kwam goed uit, want we moesten hier toch nog zijn! Ondertussen had Jack (vd Modesty) een boete van 550 US dollar te pakken, omdat hij niet was ingeklaard. Daarnaast nog een bureaucratische boete van 170 US dollar, dus hij zei tegen ons ( de Valentijn en de Jonathan) jullie moeten snel wegwezen, anders zit je straks ook met een boete. Zo gezegd zo gedaan. Jack mocht zelf nog niet anker op, maar moest zich melden bij de politie. Wij zijn naar Anse Marcel gevaren. Een heerlijk klein baaitje met allerlei resorts en hotels aan de rand van de baai. Het Radisson Hotel had ook een heerlijk zwembad, maar daar aangekomen vielen we dus als ouders met 2 keer 3 kinderen na een plons in het zwembad behoorlijk op en mochten we wel op een strandbedje liggen, maar niet in "the pool". Erg jammer! Het inklaren hier aan de Franse kant van Sint Maarten was een eitje. Op een computer kun je de datum aangegeven van het inklaren en dat wordt dus afgestempeld door de havenmeester. Super! En zo werd ook ons "verdwenen" weekje netjes weggewerkt. Vind ik ook wel weer raar dat dat kan! Zet dan zo een computer op de datum van heden, maar wij konden ons dus inklaren op de datum waarop wij eigenlijk in Philipsburg lagen. Snappen jullie het nog? De volgende dag voeren wij naar Grand Case en daar kwam ook de Modesty weer naartoe. Die had een lumineus idee om met z'n allen op het strand te BBQ-en. Heerlijk en wat was dat alweer lang geleden! Jammer dat het zo vroeg donker is, om 19 uur is het hier echt hartstikke donker! Brenda (vd Modesty) had ook nog een lekkere champagne, dus we hebben erg genoten van alle lekkere dingen. De volgende dag was een dag van mis-communicatie , die naarmate de dag vorderde weer goed gepraat werd! Floris en Katelijne mochten op de Jonathan blijven slapen en dat was echt groot feest! De kinderen vonden het geweldig! De volgende dag zei Floris voor het eerst, dat hij de wereldreis toch eigenlijk wel leuk vond! (Gelukkig!!!!) Zaterdag werd de druk voor de Jonathan toch wel wat groot. Zij zijn inmiddels al ruim een maand op Sint Maarten en speciaal voor ons gebleven, maar nu werd het toch ook wel tijd voor ze om door te gaan! Maar omdat het zaterdag was en Giel er achter was gekomen dat hij zijn bootpapieren en paspoorten in een winkel had laten liggen die over een half uurtje dichtging, sprong hij als een bezetene in zijn bijboot en zouden wij de grote boten naar Marigot Bay varen. Daniel klom aan boord van de Jonathan en Baaf en ik voeren samen de Valentijn. Het ging allemaal hartstikke goed! In Marigot ben ik met Brenda gaan winkelen voor een nieuwe bikini en een lekker sexy jurkje! Mijn lievelingsbikini heb ik met pijn in het hart moeten weggooien, totaal versleten door zon, zee en zout! De Jonathan maakte zich klaar voor vertrek richting BVI's (Britse Maagden eilanden). De volgende dag zijn ze ook inderdaad in alle vroegte en in alle stilte vertrokken..........Het deed pijn! Rest ons niets anders om straks als ons bootje weer geverfd is, om ze zo snel mogelijk achterna te gaan om nog een paar weken samen te hebben! De Jonathan zal waarschijnlijk niet de grote oversteek maken, maar straks via Curacao de boot laten opknappen. Al weet je dat bij de Jonathan maar nooit!! Wij hebben ook voor even afscheid genomen van de Modesty, maar we komen ze nog wel tegen in Philipsburg. Wij maakten nog even een pitstop in de lagoon, alwaar we de Waterman weer tegenkwamen. Zij maken zich op om vandaag of morgen koers te zetten naar de Azoren. DE weg terug! 3 weken varen!!!!!! Ik geloof niet, dat ik daar al klaar voor ben! Daarna zijn wij omgevaren naar Great Bay, Philipsburg en zijn we vanmorgen na een erg rollerige nacht op de kant gezet. Valentijn is al afgespoten en geschuurd en ze ziet er weer mooi uit. Wij zitten in een super hotel, aan de boulevard met uitzicht op zee. Het lekkerste is een douche met warm en koud water en een stilstaand bed! Een televisie met een Nederlandse zender. We horen nu pas van de vulkaanuitbarsting op Ijsland en het vliegverkeer wat volledig ontwricht is. Toch blij dat we nergens afhankelijk van zijn?!!!!!! en lekker in ons bootje kunnen varen.........