maandag 19 juli 2010

7e dag en nog 250 mijl te gaan

En ineens ga ik het leuk vinden! Het was vandaag weer een super leuke dag, die om is gevlogen! Met weemoed denk ik nu al terug aan al die oversteken die we hebben meegemaakt en het aparte gevoel wat het met zich meebrengt.(Ik weet nu dat ik nog maar 2 dagen hoef te gaan!!!!) Dit gevoel komt nooit meer terug wat een aparte ervaring. Alleen het inslingeren, dat is echt een ramp! Het wennen met heel je lijf aan boot, zee en golven! Dat is niet fijn, maar eenmaal alles onder controle en het is een lekker zeil weertje, is het machtig om zo over een zee uit te kijken en je helemaal alleen te voelen met niets anders dan alleen maar water om je heen! Een gek ding die zee. Gevaarlijk, onvoorspelbaar, maar machtig mooi als de wind gedoseerd is en de golven onder je door glijden! Vandaag zijn we vrijwel de heel dag omringt geweest door dolfijnen. Geweldig! de kinderen reageren gelukkig nog steeds enthousiast, maar aan het einde van de dag is voor hun de lol er een beetje vanaf! En wij maar zeggen, dat ook dit voorlopig nooit meer terug komt! De piepende geluidjes van de dolfijnen kwamen vanavond gewoon door de boot heen! Fantastisch! EN jawel hoor, onze eerste tonijn is binnen!!!!!! Een lekkere dikke vette, zó mooi! En zó lekker! Ik kon vanmorgen natuurlijk niet wachten om die hengel uit te gooien. Na al die vissersboten die we gezien hadden (Toine van de Brandaan had er wel 42 geteld) moet er hier wel vis zitten! Dus ik die hengel uitgegooid en terwijl ik de hengel nog in mijn hand had, ging de lijn al af!!!!! Ik keek ernaar en kon niets doen, er zat een joekel aan en de lijn rolde helemaal af en toen......KNAP! Lijn volledig ontrold en geknapt. Dus nu zwemt er hier in de oceaan niet alleen een vis met haakje en aasje in zijn bek, maar ook nog met zo'n 50 meter lijn eraan! Menigmaal is de hengel toen afgegaan, er zit zo'n rateltje aan die aangeeft dat je beet hebt, maar iedere keer als we de lijn binnen wilden halen, vloog uiteindelijk de vis er vanaf! We zijn ons tweede aasje inmiddels ook kwijt en zaten zodoende met 2 hengels zonder haak. Daan heeft daarna gelijk weer nieuwe haken en aasjes erop gezet en weer was het binnen no-time raak. Terwijl we die ene vis aan het schoonmaken waren, zat er alweer een aan de ene hengel en niet lang daarna ook aan de andere hengel. Gelukkig zijn ook deze vissen er weer afgevlogen, we hadden gewoonweg geen tijd om ze uit het water te halen!!!!!! Al die tijd hebben wij ook onze parasailor opgehad. Ik denk dat de snelheid van de boot er wel degelijk mee te maken heeft dat we vandaag zo'n succes hadden. Helaas kunnen we de snelheid dan weer niet uit de boot halen als we de vis binnen willen halen, dus dat is altijd een gevecht tussen leven en dood. Voor de vis dan. Althans! Morgen gaan we het weer verder proberen, want we moeten nog steeds de Brandaan en de Barbarossa trakteren op tonijn! Maar die nood is misschien nu wat minder hoog, nu we weten dat Ellen van de Barbarossa de extra tonijn heeft gereserveerd voor de borrel a.s dinsdag! We moeten dus op tijd in Falmouth zijn!!!!!!! Verder moeten we nu wat boten betreft een beetje meer gaan opletten. Gisteren waren we allebei zo verdiept in ons boek dat terwijl we tegelijkertijd opkeken en een enorm tankschip op een halve mijl passeerde. Dat gebeurt ons echt zelden! En een halve mijl is eigenlijk al een reden om uit te wijken!
Maar goed, gelukkig ging het goed. Overdag is er altijd wel iemand die oplet (denk je dan) maar 's nachts is het echt op het wekkertje en dan om de 10 of 12 minuten kijken we rond of we misschien ergens een boot zien. De frequentie neemt toe nu we wat meer in de buurt van Europa komen. Toch zitten we niet op een directe vaarroute van boten die uit het kanaal komen, maar wel op die van de boten die naar Amerika en Canada afreizen! Maar goed, de parasailor is er weer vanaf en nu gaan we dan ook niet zo hard meer. Hij moest er wel vanaf want de wind trekt weer wat aan en zo door de nacht heen is de boot op de gewone zeilen toch iets beter manoeuvreerbaar. Ook wel prettig mocht je moeten uitwijken voor een of andere vissersboot......Oh... Ik hoor weer dolfijnen fluiten..........