maandag 21 september 2009

Portugal

Van Spanje naar Portugal, net nu ik alle supermarkten op mijn duimpje ken, de Eroski, de Froiz en de Gadis Gadis, is de Eroski verreweg de beste. Die bracht (soms) voor 1 euro de boodschappen voor je naar de boot. Eigenlijk is er heel veel tijd in het boodschappen doen gestoken, maar dat vond ik ook leuk. Ik weet nu zelfs welke wijn ik moet hebben hahahahaha. En een nieuwe uitdaging staat voor de deur. Afgelopen vrijdag zijn we om kwart voor 5 's morgens uitgevaren van Baiona naar Porto. Het was heel erg koud en mistig. Maar we waren met zijn drie-en. Wij waren nog op een (pret) pakketje aan het wachten maar tegen de verwachting arriveerde dat donderdagmiddag rond 18.00 uur. Zodat wij nog een soort van moesten opschieten om met de Brandaan en de Barbarossa mee te varen naar Porto. Porto was de hele dag waren zonder wind. Ik denk dat we misschien 2 uur het zeil opgehad hebben. Tegen 17.00 uur voeren wij de rivier de Doura op. Het was best spannend want er stond 3 knopen stroom, mee weliswaar, maar daar moesten we ook in aanleggen. Er kwam ons al een bootje tegemoet wat ons vertelde dat er geen plaats was, maar omdat we nu al zo dichtbij waren, wilden we dat met eigen ogen zien. De Brandaan legde aan, achter een cruise schip dat net van plan was om weg te gaan. Wat een geluk! De Barbarossa is toen als eerste aan de ruwe kade gaan liggen met een verval van 3 meter. Dat betekent dat je aan een kade ligt, waar geen voorzieningen zijn, (gelukkig wel een trapje), in een rivier met 3 knopen stroom (dat stroomt dus continu 5 a 6 km per uur) en dan ga je nog eens 3 meter omhoog en omlaag per 6 uur! Maar we lagen er en het voelde fantastisch! Porto is een heel gemoedelijk, steile, oude stad en heel gezellig. En nee, ik heb nog geen supermarkt gezien. Maar we zijn wel door het oude Porto gelopen en hebben de Kathedraal gezien. Ook zijn we naar het winkelcentrum geweest en hebben daar voor Baaf een basketbalset aangeschaft. Hij is helemaal om! We weten nu ook of het befaamde verhaal van de vieze lijnen werkelijkheid zijn en dat is gebleken uit het feit dat de bemanning van de Brandaan een lichte vorm van buikgriep had, maar of dat nou van de vieze lijnen kwam of niet, ze zaten er wel mooi mee. Wel kwam het riool uit in de rivier en eigenlijk ook vlak naast waar wij onze bootjes hadden afgemeerd, maar alle ellende die daaruit het water in plonste, werd direct opgegeten door de vissen die daar voor de riooluitgang in grote getale rondzwommen! Ook hebben we de befaamde port geproefd en nu weten we het verschil tussen een witte, een ruby en een tawney. Lekkerrrrrrr!!!!
Maar port is niet ons ding hebben we bedacht. Gisteravond hebben we nog een klein wijntje gedronken met z'n allen en vandaag scheiden onze wegen. Wij zijn op weg naar Fiqeira da Foz. De Brandaan en de Barbarossa gingen vandaag naar Caiscas. Alwaar de Brandaan naar Lissabon zal gaan en de Barbarossa door naar het zuiden. Wij gaan elkaar weer zien, maar weten nog niet wanneer dat zal zijn. Verder ligt school nu dus ook al een paar dagen stil en dat betekent dat we morgen weer aan de bak zullen moeten om weer wat dingen op te pakken. Het lukt ons niet om tijdens het varen les te geven. Ik moet zeggen dat het vandaag mijn 2de keer zal worden dat ik gevrijwaard ben van zeeziekte. Misschien dat ik nu het ideale middel heb gevonden. Het drankje van Ruth en een reisziektepillentje. Baaf staat inmiddels ook weer rechtop, maar Floris heeft ook al wel de vissen gevoerd. Katelijne staat sinds vanmorgen nadat ze haar bed is uitgekomen, in de ligstand. Ook hebben we wel weer wat klusjes te doen, wasjes te draaien en het pompje van het toilet moet nagekeken en eventueel vervangen worden. Het toilet lekte en er kwam een gigantische hoeveelheid water naar binnen. We durven nu niet meer de afsluiters open te laten staan, maar dat is dus erg onhandig. De mist is momenteel opgetrokken, nu dus 15.00 uur in de middag kunnen we eindelijk zien waar we varen! Waarschijnlijk doen we er nog zo'n 4 en half uur over!

1 opmerking:

Unknown zei

Ooh wat leuk, ik kom een beetje terug in de tijd... Bart en ik zijn ook in Porto geweest en kampeerde in Figeira da Foz....Wat waren we toen jong hahaha. Dikke kus Do